خبرهای داغ:

یادداشت| حال و هوای حرم کریمه اهلبیت در شب میلاد کریم آل الله

مسیر خانه را به مقصد حرم مطهر حضرت معصومه سلام علیها طی می‌کنم تا در شب میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام میهمان خوان کرمش، در حرم ولی نعمت شهرمان باشم.
کد خبر: ۹۵۰۲۵۴۲
|
۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

یادداشت رسیده| حال و هوای حرم کریمه اهلبیت در شب میلاد کریم آل الله

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حال و هوای شهر، رنگ و بوی برکت سفره امام حسن مجتبی به خود گرفته و موکب‌هایی در سطح شهر به یمن تولد میوه دل پیامبر، علی و فاطمه صلوات الله علیهم اجمعین برپاست. و قرار است ولیمه تولد بعد از صدای دلنشین الله اکبر بین مردم پخش شود. چای و شربت و شیرینی هم که مثل همیشه جای خود دارد.

 

شلوغی موکب‌ها از قبل اذان به عینه مشهود است؛ آخر مردم قم نمک‌گیر سفره بهشتی اهلبیتند. به حرم نزدیک می‌شوم و این شور و اشتیاق برای حضور در حرم مطهر بیشتر نمایان می‌شود. در این شهر که باشی دلت هوای هر امامی را کرد راهی خانه پرنور و برکت حضرت معصومه یا جمکران می‌شوی.

 

وارد حرم که می‌شوم نقاره‌ها بصدا در می‌آیند و این یعنی امشب یک شب ویژه و خاص برای محبین اهلبیت علیهم‌السلام هست‌. هر چند مردم با پانزدهم ماه مبارک و شب میلاد حضرت انسی دیرینه دارند اما صدای نقاره‌ها این شور و نشاط و ذوق را در وجودت هزار بار بیشتر‌ می‌کند.

 

جمعیت هر کدام به صحن و سرایی خیز برداشته‌اند و هر کس  می‌خواهد گوشه‌ای را از آن خود کند و به نجوایی عاشقانه دل بسپارد. امشب همه به هوای گرفتن عیدی از کریم آل‌الله و ارج نهادن به مقام والای ایشان، در این خانه را زده‌اند؛ حاشا که به این نیت حضورشان نادیده انگاشته شود. این خانه جایی نیست که تو با امید بیایی و ناامید برگردی مخصوصاً در شب تولد امام کریم  و در خانه بهشتی حضرت معصومه سلام الله علیها  و در ماه میهمانی خدا که فرموده بخواهید تا عطا کنم. در واقع نور علی نور اینجاست که محقق می‌شود.

 

به لحظات نورانی و ملکوتی اذان نزدیک می‌شویم  و باید در صفوف نماز مستقر شویم. مردمان لب فرو بسته از سحر چهاردهم ماه به ندای الله اکبر غروب چهاردهم ماه قیام می‌کنند و دل را راهی معبود می‌کنند تا واجب الهی آنها را به قرب حق تعالی برساند.

 

نماز با عطر تسبیح حضرت زهرا و سلام و صلوات تمام می‌شود و مردم اینبار به این نیت که امشب دعوتی امام حسن هستند؛ بر سفره شبستان حرم مطهر به رسم ادب می‌‌نشینند و گلوی خود را با جرعه‌ای چای و نان و خرماتر می‌کنند. در این شب، سفره از سادگی همیشگی‌اش به در می‌آید و پلو و خورشتی نیز، کنار سفره قرار می‌گیرد.

 

به راستی که نیت‌های قشنگ مردم ستودنی است. متبرکات حرم‌ با تمام سادگی‌اش حلاوت خاصی دارد. و امشب تعداد بیشتری بر سر سفره برکت حرم روزی خوردند.

 

کسانی که به علت شلوغی قسمتشان نشد بر خوان باکرم کریم آل طه بنشینند راهی صحن و سراها شدند تا باخرده طعامی که از خانه آورده بودند روزه خود را باز کنند که باز هم خادمین حرم در صحن و سرا این برکت را به دستشان می‌رساندند.

 

سفره طعام جمع می‌شود و اینبار نوبت به سفره معرفت و شناخت ساحت اهلبیت‌ نبوت می‌رسد.  نوای گرم مادحین آل الله در مدح و ستایش امام حسن علیه السلام پخش‌‌ می‌‌شود و دلها با امام دوم شیعیان پیوند می‌خورد و راهی بقیع می‌شود.

 

امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: " ان قبورنا فی قلوب محبینا" این روزها فاصله و بعد منزل نمی‌تواند مانعی برای نزدیکی دلهای شیعیان به اهلبیت علیهم‌السلام باشد و امشب انگار همه پشت پنجره‌های بقیع، قبر بی‌شمع و چراغ مولایشان را زائر بودند.‌

 

حضرت معصومه کریمه اهلبیت برای جدش امام حسن علیه‌السلام سنگ تمام می‌گذارد و نه ایشان که هر امامی در ایام ولادت و شهادتش در این خانه محفلی درشان والایش دارد. و مردم در شهری که به عش آل الله شناخته می‌‌شود مامن و پناهگاهی سراسر امن و آرام دارند.

 

به قلم محبوبه حقیقت

ارسال نظرات